В Запорізькій області триває робота по оптимізації шкіл
На засіданні, яке пройшло 31 жовтня у Веселівській районній різнопрофільній гімназії, в присутності директора Департаменту освіти і науки облдержадміністрації Тетяни Озерової, розглянули питання про стан роботи органів управління освітою райдержадміністрацій та об'єднаних територіальних громад щодо формування та оснащення опорних навчальних закладів.
У рамках процесу децентралізації в Запорізькій області відбувається активне утворення освітніх округів та опорних навчальних закладів. Загальноосвітні навчальні заклади, що є опорними, створюються для рівного доступу всіх дітей до якісної освіти, раціонального та ефективного використання ресурсів.
Школи Кирилівської ОТГ на даний момент знаходяться у п’ятірці не найкращих шкіл області, які не проводять реформу освіти. Через складну демографічну ситуацію наразі в сільській місцевості діє багато шкіл із малою наповнюваністю.
— На засіданні було розглянуто питання доцільності 10-11 класів у школах з низькою кількістю учнів, — розповідає начальник відділу освіти та молоді Наталія Коваль, — альтернативою для цих учнів є опорні заклади та ліцеї або коледжі. Адже постає важливе питання чи варто утримувати школу, де в 10 класі навчаються 5 дітей, в той час як в ліцеї будуть навчатися 140. Також існує імовірність того, що не всі ті учні, які навчаються у 10-11 класах зможуть здати ЗНО, бал якого підвищується кожного року. І вже не зможуть потрапити до університету. Не буде можливості і піти до коледжу, адже якщо всі будуть навчатися у школах ліцеї просто закриються. Стан освіти в нашій громаді бажає бути кращим. В школах не вистачає фахівців з певних предметів, що тягне за собою велику навантаженість на одного вчителя. Внаслідок цього низький рівень освіти та її низька якість. Деякі вчителі, які вже давно працюють в школах не бажають змінюватися та дуже тяжко сприймають нововведення та впровадження інноваційних технологій. Сучасна реформа має на увазі зміну поглядів щодо характеру освіти від «освіта на все життя» до «освіта протягом усього життя».
Під час колегії Тетяна Озерова наголошувала на тому, що школа не повинна бути місцем для вчителя, а повинна бути місцем для дитини. За сучасною реформою освіти в школах повинен існувати партнерський трикутник співпраці між вчителем-батьками-дітьми. Сучасний вчитель повинен бути фасилітатором, який має за мету допомагати дитині в усвідомленні себе як особистості, підтримувати її прагнення до саморозвитку, самореалізації, самовдосконалення, сприяти її особистісному зростанню, розкриттю здібностей, пізнавальних можливостей, актуалізовувати ціннісне ставлення до людей. Надзвичайно важливу роль відіграє учитель у формуванні демократичної культурної особистості.
За словами Тетяни Озерової, потрібно провести аналіз якості освіти усіх шкіл нашої громади. Якщо в школах навчається недостатня кількість учнів, якщо у них низький рівень освіти, то варто замислитися над процесом оптимізації освіти. Одним із варіантів вирішення проблеми буде створення однієї опорної школи, яка буде зі значно вищою матеріально-технічною базою. Для дітей та педагогічних працівників з інших населених пунктів забезпечується підвезення до опорної школи. Чисельність учнів опорного закладу без урахування учнів філій, як правило, становить не менше 200 осіб. Ті хто спроможний навчатися будуть відвідувати 10-11 класи в опорних закладах, а інші учні підуть до ліцеїв або коледжів.
Варто відзначити, що території, де вже створені і діють опорні школи мають великі переваги організації освітнього процесу, а саме мають можливість отримати кошти з інших джерел та брати участь у інвестиційних проектах.
Після засідання колегії Департамент освіти і науки обласної державної адміністрації ухвалив рішення про продовження роботи щодо створення опорних шкіл в області , а також порекомендував керівникам органів управління освітою об’єднаних територіальних громад розробити до 25 грудня 2018 план приведення закладів загальної середньої освіти у відповідність до Закону України «Про освіту». З метою надання допомоги в організації опорних шкіл буде створена робоча група з моніторингу діяльності закладів загальної освіти.